Mituri despre cofeina din ceai

În timp ce unele persoane se bazează pe o doză serioasă de cofeină dimineața, pentru a începe ziua cu energie, altele sunt mai sensibile la această substanță și urmăresc să o reducă pentru a se odihni mai bine.

Începem prin a spune că nu este ceva rău să consumi cofeină, aceasta având efecte benefice asupra sănătății: oferă o atenție sporită, îmbunătățește performanța sportivă și starea de spirit și accelerează metabolismul. Cofeina este sănătoasă dacă este consumată până la 400 mg/zi, 200g/doză sau 3mg/kg corp, potrivit Autorității Europene pentru Siguranța Alimentară (EFSA). Problemele vin dintr-un exces de cofeină, de exemplu o doză de peste 500 mg.

Cofeina influențează diferit fiecare persoană. Unii nu constată vreo diferență după ce o consumă, în timp ce alții se simt agitați chiar și după o doză scăzută.

Dacă bei ceai și te întrebi cât de multă cofeină conține sau cum o poți diminua, acest articol este pentru tine.

Iată principalele mituri despre cofeina din ceai și adevărul din spatele lor:

Ceaiurile albe și verzi au mai puțină cofeină

Adesea, asociem ceaiurile închise la culoare cu un conținut mai mare de cofeină, ceea ce nu este întotdeauna corespunzător cu realitatea. Nivelurile de cofeină variază mai mult între sortimente diferite de ceai, decât între ceaiuri din aceeași categorie (albe, verzi, negre, oolong). În realitate, conținutul de cofeină este influențat de mai mulți factori, printre care condițiile de cultivare, origine, sortiment, prelucrare și modalitatea de infuzare.

Ceaiurile albe și verzi, trecând prin mai puține etape de procesare, pot avea chiar mai multe molecule de cofeină intacte în frunze decât cele negre, care sunt oxidate puternic și prăjite.

În medie, o ceașcă de 237 ml de ceai negru are între 47 și 90 mg de cofeină, o ceașcă de ceai verde are 20–45 mg, iar un ceai alb, 6–60 mg la aceeași cantitate. Ceaiul Matcha conține de asemenea multă cofeină: 1/2 linguriță de matcha (1 porție) are circa 35 mg.

Poți elimina cofeina din ceai dacă înainte de infuzare clătești frunzele

Chiar dacă înainte de a pregăti ceaiul propriu-zis ții frunzele în apă caldă pentru 15-30 de secunde și apoi arunci infuzia, o cantitate semnificativă de cofeină va rămâne în frunze. Dacă infuzezi frunzele de mai multe ori, ultimele infuzii (începând de la a treia) vor avea într-adevăr un conținut mai redus de cofeină, deși aceasta nu va dispărea complet.

După o infuzie de 5 minute, în băutură va fi prezentă mai multă cofeină decât după o infuzie de 3 minute.

Ceaiul are mai multă cofeină decât cafeaua

Acest mit conține un sâmbure de adevăr, deoarece dacă este comparată cofeina dintr-o frunză de ceai (3,5%) și cea dintr-un bob de cafea (1,1–2,2%), ceaiul va ieși pe plus. Însă dacă ne referim la băuturile rezultate, situația stă diferit.

Pentru o ceașcă de cafea de 237 ml se folosește o cantitate mai mare de boabe măcinate (10 g sau mai mult) decât se folosesc frunze de Camellia sinensis pentru aceeași ceașcă de ceai (aprox. 5 g). În plus, cafeaua este măcinată foarte fin, pentru a se extrage mai bine aromele, astfel că și cantitatea de cofeină eliberată va fi mai mare.

Ceaiurile decofeinizate nu conțin deloc cofeină

Cofeina este o substanță conținută în frunzele de planta ceaiului (Camellia sinensis) și nu poate fi eliminată în totalitate. Spre deosebire de boabele de cafea, frunzele de ceai sunt mai fragile, astfel că metodele de decofeinizare nu au o eficiență atât de mare.

Într-adevăr, conținutul de cofeină dintr-un ceai decofeinizat este mult mai mic decât versiunea originală, însă și prețul este pe măsură.

Cum reduci cantitatea de cofeină din ceai

  • Pui mai puține frunze la infuzie
  • Îl lași la infuzat pentru un timp mai scurt
  • Folosești apă la o temperatură mai scăzută

Alte recomandări

  • Alege ceaiuri vrac. Ceaiul la plic are de obicei mai multă cofeină decât cel vrac, deoarece frunzele de ceai din plic sunt foarte mărunțite, deci în băutură se va elibera o cantitate mai mare de cofeină.
  • Optează pentru ceaiuri cu mai puțină cofeină.
Ceaiuri cu un conținut mai redus de cofeină
Genmaicha (verde)
Gunpowder (verde)
Hojicha (verde)
Kukicha (verde)
Keemun (negru)          
Ceaiuri cu un conținut mai ridicat de cofeină
Silver Needles (alb)
Gyokuro (verde)
Matcha (verde)
Assam (negru)
Ceylon (negru)
Darjeeling (negru)
  • 100% fără cofeină. Dacă vrei să fii 100% sigur că în ceaiul tău nu se află deloc cofeină, îți recomandăm infuziile de rooibos și cele de plante, mirodenii și fructe. Totuși, citește cu atenție eticheta, deoarece unele blenduri conțin și frunze de ceai (Camellia Sinensis).
  • Ține cont că infuziile de plante precum yerba mate au un efect energizant și stimulant, având un conținut de cofeină ce poate ajunge până la 85 mg la o ceașcă de 237 ml.

Surse: redblossomtea.com, healthline.com, teaclass.com

Mituri despre cofeina din ceai 5.00/5 (100.00%) 2 votes

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.